Wednesday, August 24, 2016

Pindah ke rumah Citrahill2 tepi exit Pajam highway LEKAS

Kalau korang pernah lalu LEKAS highway dari Balakong ke Seremban, mesti korang lalu exit Pajam, kan? Haa, dekat situ la kami duduk sekarang nama taman dia Citrahill2. Kalau dari Balakong, taman tu belah kanan. Betul-betul tepi highway tu ada rumah tepi bukit, haaa yang tu la.

Rumah Bayu Parkville tu kami sewakan. Partially furnished lagi sebab nak tarik minat penyewa.

Kami dah nak dekat dua bulan duduk sini. 
Aku ulang-alik keje ke Cyberjaya, Win ulang alik keje ke KL naik motor. Jauh baq hang tapi alah bisa tegal biasa.
Aimi pulak sekolah kat area Pajam je.

Duduk sini memang tenang. Sejuk je pagi-pagi. Kawasan kampung sini masih banyak pokok jadi boleh kata udara segar juga kat sini.

Masih ramai belum pindah ke taman ni. Internet infra (unifi) pun belum ada. Harapkan dataplan handpon je untuk kerja dari rumah. Kene le sabor sampai TM setuju nk pasang unifi.

Gambar semua dalam phone, nak transfer.. malas. 
So first entry takde gambar, introduction je ok? Huhuhu

Monday, February 14, 2011

kenapalah suke benor drill lubang after 9 malam?

eeeee...!!!!

Serabutlah otak aku nak rehat malam-malam bila jiran mana punya contractor entah buat renovation BERMULA 9 MALAM. ape ke hei??

Fikirlah sikit kan, kat blok A & B ni dah ramai orang pindah masok so tak patutlah soh kontraktor tu buat keje dari siang sampai ke malam. gelutlah. buat siang saja cukuplah, malam orang yang keje penat-penat siang tu nak rehatkan otak, rilex tengok tv bukan nak dengar prengg prengg prengg org bertukang lagi.

Ohh, ada jugak orang kat sini komplen kata tak suka kontraktor buat renovation pagi-pagi sebab nak tidur lama katanya hujung minggu TAPI masa rumah ko renovation dulu, boleh pulak kontraktor ko buat keje preeng preeng pagi buta. time org lain renovation, ko komplen pulak. haihh.

tulah kisah jiran saya kali ini.

Sunday, January 23, 2011

Akhirnya~ rak buku berjaya dikemas

Cuti Thaipusam itu ari kami berdua gotong-royong kemaskan rak buku & stor. Bila dah siap phewwww~ banyak gile sampah yang kami bawa dari rumah sewa lama rupa-rupanya!

Win bukak fail lama dia yang simpan lukisan & surat berkenalan zaman sekolah menengah. Lawak betul bila aku baca, sebab aku rasa aku pun pernah buat benda yang sama - bagi surat berkenalan kat budak laki yang aku suka :P



So sekarang rumah tu macam dah ok sikit, cuma tu dia laaaa rak merah IKEA aku yang nak lekat kat dinding konon nak letak sabun basuh atas mesin basuh tak pasang-pasang lagi. Win malas kot nak tebuk dinding keras konkrit tu hahaha.

Hujung minggu ni nak balik 2-2 kampung tak dapat le nak ngemas rumah lagi. Well, side Win tak la kampung - bandar.

Thursday, January 13, 2011

Aktiviti rahsia

Tiap pagi lepas Win gi keje, aku buat aktiviti rahsia. Tapi kalo aku cakap kat sini dah tak rahsia la kan? Tapi macam mana nak sambung cerita ni kalo aku tak bagitau rahsia ni?

Ok aku cakap jugaklah rahsia ni walopon sebenarnya rahsia besar sebab kalo Win tau mesti dia buat muka rolling eyes. Tapi rahsia tau, jangan bagitau orang.

Tiap pagi lepas Win gi keje............. aku tidor balik hahahaha!!

Tidor balik time pagi ni selalu mimpi yang aneh-aneh la macam aritu mimpi Win masok pertandingan memasak pastu aku dapat tandatangan makcik Hanieliza sebab dia pengadil kat situ.

Tapi pagi tadi mimpi yang paling best!

Mimpi ada lori Eric Leong datang rumah dan buat home-deco FREE wehh~~ gila aku hepi sangat masa dorang datang serbu tu. Aku tunjukla, sofa aku dah koyak bole tak ganti baru tak? Pastu soh deco dinding skali.

TupTup!!

Buka mata tengok rumah aku macam sama jek. Sofa koyak. Dinding kosong.







Sedih aku. (T_T)

Wednesday, January 12, 2011

Rak buku tak siap kemas lagi wehhh

Errr, ekceli rumah aku skrg mcm tongkang pecah. Semua ni pasal aku kuarkan semua kotak dalam stor sebab nak cari buku nak susun kat rak buku baru tu.

TAPI AKU TAK SIAP MENGEMAS LAGI.

Kotak tu semua dok ternganga, bersepah sana-sini. Nasib baik Win bukan jenis membebel, dia biar je sepah tunggu aku siapkan haha. Pastu dalam bilik no.2 penuh dengan kotak packaging rak yang beli kat IKEA tu lagi haha tahla bila aku nak pack & letak kat tong sampah luar rumah - haihhh~

Malam lepas balik keje aku rase nk rehat je, maleh beno nak ngadap kotak yang menganga tu. Nasiblah dorang. Hujung minggu ni nanti aku setelkan.

Tuesday, January 11, 2011

Hiasan dinding


Sekarang dinding kosong lagi, cuma ada jam dinding je Win beli kat OU itu ari. Punyalah gigih nak jugak pegi OU sebab jam yang ikut tema cuma ada kat situ je. So belilah satu jam kaler itam merah. Eh, gambar jam, mane? Tak amik plak.

Pastu masa blog hopping kat livelifethefullest,die tunjuk yang dia beli kufi ni untuk hiasan dinding. Menarik gak sebab ni ayat Kursi & 4-Qul design moden dan mengikut kaler tema!

Ayat Kursi - kufi

4-Qul - kufi

Dah SMS tanya kat penjual kufi ni tanya harga, GULPPP.. boleh tahan jugak eh harganye. Kene tunggu gaji bulan ni nampak gayanye kalo betul2 nak beli.

Kalau tak jadi beli ni, mebi nak beli cermin square yang aku jumpe kat IKEA itu ari. RM99 seketul, kalo nak letak kat wall yang betul-betul ngadap pintu tu, rasenye muat kalo letak 3 kot.

Hmmm.. tengokla nanti camana.




Bonus dapat ke tak ek tahun ni? Huhuhu~
Bonus tahun lepas dapat jugak aku beli periuk nasi microcomputer! Puas ati.

Tuesday, January 4, 2011

Rumah kotak ke rumah kaca

Dah lama kami tinggal dalam rumah kotak. Dahlah gelap, berhimpit-himpit pulak tu. Sardin dalam tin pun tak berhimpit lama macam kami.

Tapi apakan nasib, kami tak ada suara – tak boleh menjerit.

proses perpindahan dari rumah kotak ke rumah kaca

Penderitaan kami berakhir malam tadi bila tuan kami sediakan rumah baru - rumah kaca. Cantik.
Siap ada lampu lagi.

kami dah ada rumah baru. terima kasih power root!

siapa kami? kamilah Gundam di tingkat 4 rumah kaca!

 Nak tengok lebih banyak gambar ahli keluarga kami di tingkat 1,2 & 3, tekan sini.

Sunday, January 2, 2011

Harini tugas saya menyusun buku kat rak buku baruuuuu

Baru nak start susun buku yang dapat dicari dalam kotak kat stor. Baru isi 2 tingkat je haha, taklah banyak mane bukunye kan?


Tingkat atas ada buku fiksyen & tak fiksyen bahasa Inggeris. Haha, malu je tak banyak membaca! Eh tak boleh jugak tuduh diri sendiri tak banyak membaca, baca blog orang pon kira membaca jugak kan?


Haha, buku cerita kepunyaan Win sikit je, adalah 4 ketul. Yang lain tu Edot yang punya (tapi Win yang belikan) dan buku putih tu Makcik Win pinjamkan. Tapi yang Jeffry Archer tu belum abis bace lagi, asek sibuk pasal benda lain. ceh, alasan.


Tapi tengoklah!!! Komik Win masa die sekolah dulu banyak gile wokey?? Eh, mama dia tak marah ke beli komik masa sekolah? Iskiskisk.


Memang peminat setia Dragon Ball. Bukan setakat komik je tau, kad-kad Dragon Ball pun dia ada kumpul banyak gile~~


Yeay yeayy~~

Asalnya Gundam ni tak berumah, diorang tinggal dalam kotak. Dah penat-penat pasang lawa tapi dok dalam kotak, iskiskisk kesian.
Win ada banyak benda alah ni, dia kolek sejak dari Uni lagi. So yang banyak-banyak tu dok lah dalam kotak tak berani nak kuarkan sebab kalo display kat tempat yang terbuka, nanti berhabuk.
So, belilah rak display ni kat IKEA!

Tadi petang lori IKEA hantar semua ni, kereta kancil tak muatlah nak bawak haha.


Baru je susun tingkat yang atas sekali, yang lain belum susun. Dorang dok tunggu dalam kotak. Bila tah tuan dia nak display kat sini tatau~




Oh, tak lupa juga beli rak buku Lack ni. Cadang nak letak kat ruang antara ruang tamu dengan dining area tapi macam sempit pulak jadinya tempat tu. So sekarang letak dulu kat bawah tangga, cadang nak jadikan tempat bawah tangga tu mini library. Err, tapi tak letak buku lagi, buku semua dalam stor hahaha.


New addition to the kitchen is... jeng jeng jeng~~ a white kitchen counter bought from IKEA! Which one? Ala, yang papan berkaki satu tu, tu la dia kitchen counter kami hahaha. Kalo buat custom dari KC provider tu, dia kata beratus-ratus jugak.
Tapi kat IKEA ni, ade jual DIY punya, beli ajelah. Counter tu RM79 & kaki dia tu RM70. Total RM149. Berbaloi-baloi AmySearch kate!!



Sekarang, dapur & dining area nampak macam ni.
OK lah kan? At least counter tu bole buat tempat letak rak cawan. Dan OH~~ semestinya kene beli bar stool untuk counter tu, bulan depan lah pulak. Beli 2, satu untuk Edot, satu untuk Win. Bar stool kat IKEA yang simple dan berkaki 4 dalam RM55/each. Tapi ada yang selalu kami tengok kat kedai perabot tu, RM99 kaler merah, berkaki satu. Comel betul!


Thursday, December 23, 2010

Neighbourhood yang kaya tak kisah kereta calar @ dicuri

Kat taman perumahan ni, parking setiap rumah memang ngam-ngam sebijik kereta. Kalau kereta besar, rase memang sempit lah jugak parking tu. Aku park kereta kancil, tak terasa sempit sangat. Kecik.

Jadi kat blok aku dok ni, ramai gile orang parking kat luar gate rumah masing-masing makanya jalan depan rumah yang sempit! Kalau sabtu lagilah dengan lori pindah rumah, van kontraktor, kereta owner yang melawat rumah sedang di-renovate & kereta tenant yang memang dah pindah masok.


SESAK GLE, wokey?

Dorang ni kaya betul la, beli kereta mahal park luar rumah. Kalau calar @ kene curi pun tak apa kot?

Hati busuk, tong sampah pun busuk

Hahaha harini hari kamis, hari orang mengutip sampah.

Tapi disebabkan aku tak mahu orang yang selalu buang sampah dalam tong sampah aku boh sampah yang tak berbungkus, aku bawa masok tong sampah ke dalam gate. Tapi harini lupa nak bawa keluar.

Maka, sampah aku harini tak dipungut dan berbau busuk. Sebusuk hati tuan rumah.

Kahkahkah.

Thursday, December 16, 2010

Panjat kabinet kene ada tangga lipat


Kitchen cabinet tu tinggi la jugak part compartment atas skali tu, tak sampai kalo panjat guna kerusi makan maka kami kenelah membeli tangga lipat.

Tangga ni kami beli kat Living Depot B.B. Bangi dengan harga RM138. Paling murah kat kedai tu kot. Hajat di hati mestilah nak membeli tangga yang boleh lipat 4 tu tapi mahal la pulak sampai 400-500!!

Alah, tangga ni pun ok jugak apa~ ada 6 step, bila dah bukak tinggi dia dalam 5kaki, kaler pun striking oren itam tapi kalo kaler merah itam laaaaagi best. Tapikan, tangga ni sekarang dok berdiri kat depan stor bawah tangga, bilalah dia muat nak masok kat dalam, ek Hubby?

Wednesday, December 15, 2010

Siapalah suka buang sampah dalam tong sampah aku

Sapa yang selalu buang sampah dalam tong sampah rumah orang lain angkat tangan??

Kenapa buang pampers budak dalam tong sampah aku? Tong sampah rumah korang letak kat mana dan kenapa.. kenapa tong sampah rumah aku juga korang suka?

Ok, no big deal la kan nak buang sampah dalam tong sampah rumah aku asalkan tak buang dalam gate rumah aku kan tapi yang herannya kenapa buang tak bungkus elok-elok? Korang tau tak kalo tak bungkus elok-elok nanti orang yang angkut sampah tu tanak angkut? Dorang tak angkat sampah yang tak dibungkus dalam plastik, paham dak?

Eeee.. heran lah. Tong sampah rumah korang mana? Simpan buat simpan beras?

Tuesday, December 7, 2010

Rasmikan oven baru dengan memasak pizza

Manual oven hilang la pulak camane aku nak masak pizza ni?? Belasahhh.
Fermenting doh dengan cepat guna periuk nasi kesayangan.
Masak sos pizza sementara fermenting doh.
Penyekkan doh buat base pizza.
Tabur toppings & cheddar cheese
Bakar gune oven yang kehilangan manual.
Kuarkan jap tabur mozza cheese pulak.
Pizza redi dimakan. HOHOHO~
Walopon manual hilang, berjaya jugak memasak pizza dengan jayanya. Tapikan, bila tengok gambar alamak, sepah gile KC haku (T_T)

Monday, December 6, 2010

Bangun awal pagi tebuk dinding

Pagi-pagi dengan perut lapar, Win menebuk dinding menggunakan drill yang dipinjam daripada Abah. Dah lama beli cermin tempat letak berus & ubat gigi ni, tapi tak pasang-pasang lagi - sebab mata drill untuk tebuk mozek bilik air tak ada dalam set drill tu, kene beli sendiri. Kami beli mata tuk tebuk drill, RM3. haha.

Harini aku mengemop lantai yang dah 2minggu tak bersapu haha. Rumah kecik ni, soh aku mop 3 round pun aku rela sebab tak banyak pun tempat nak mop. Kehkehkeh

Sunday, December 5, 2010

Dah habis bayar hutang

Hari rabu dah abis bayar hutang kitchen cabinet.
Hari ahad dah abis bayar hutang langsir.


... maka dengan ini kami mengisytiharkan, duit downpayment nak beli kereta baru Inspira pun lesappp. (sebab itulah duitnye pun)
Kenelah kumpul duit lagi untuk beli kereta (T_T)

BERUSAHA!!

Monday, November 22, 2010

Lamanya tak hapdet blog aaaih

Oh, kami beli penapis air sudah~~~ Beli yang mampu milik je walopon sebenonye idaman hati adalah Qoozo Pingu haha.

Kami beli penapis air Hexagon Alkaline & Hidrogen kat Cosway je. Taklah mahal beribu-riban tapi setakat ni ok je. Air laju, rasa air tu pun ada manis-manis sikit. Pastu aku dah test kandungan klorin & alkali dengan test kit yang ada dalam kotak dia, aku tengok cume test klorin je yang berjaya sebab kandungan klorin dalam air tak tapis ada, dalam air dah tapis tu kurang/tak ada langsung. Yang alkali test tu, dua-dua air tapis tak tapis sama jek haha.


Mentenen filter dalam penapis ni kalau setakat 2 orang je minum hari-hari taklah cepat sangat nak kene tukar. 6-8bulan tukar 2filter, dalam RM200 camtu. Pastu dalam setahun tukar lagi 2filter.
Oh ada jugak dia bagi berus gigi gergasi untuk cuci seramik filter dia.

Penapis air dah ada. Lega. Boleh guna air nak masak :)

Monday, November 15, 2010

Black Galaxy

Baru siap pasang solid surface Black Galaxy tadi petang masa hujan lebat baju basah pun masih ada di ampaian entahlah bila nak angkat ah biarlah esok dorang kering sendiri.


Kecik je kan KC ni setakat muat letak single bowl sink, hob & periuk nasi. Jadilah.. kalau nak banding dengan keadaan dapur yang dulu yang lagilah dhaif berterabur gantung sana sini periuk kuali. Laaa ni ada KC bolehlah sorok semua benda kat dalam almari :P




Fuiyo, meghelit hob ni habaq hang Win dah lap dengan tekun. 


Oh, KC ni belum lagi siap sebab plumbing belum buat lagi. Sink tak boleh guna. Aih, malam esok baru depa nak mai buat plumbing, so semua preparation nak buat mee kari raya haji cuma boleh dibuat selepas depa siap buat sink (=.=)

Kontraktor yang nak buat plumbing nak balik raya pulak, so tadi minta tolong jugak2 so dat dorang leh buat plumbing je dulu, nanti lain kali la setelkan backsplash glass & mengecat dinding KC. Huhu, sebbaik dorang kate bole tolong sebelum dorang gerak balik kampung masing-masing.

Haih~ lambatnya nak siap sebijik KC kecik camnii~~~

Saturday, November 13, 2010

Barang beli kat IKEA pun nak tunjuk-tunjuk ek eleh

 Ramai kan ada lampu ni kat rumah? Aku pun nak jugak seketul letak kat ruang tamu, romantik sket tengok tv, lampu dim gituuu. Last month dorang jual lampu ni kat IKEA cuma dengan RM29.90 woh sampai stok untuk harga tu habis!! Semalam aku pi terpakse beli dengan harge lebih tinggi (T_T)

Tempat letak sudu ni standard ah, ramai gile beli sebab RM1.90/each. Tapi selama ni aku tak beli sebab tak ada KC. Sekarang baru ada KC, baru lah ada sebab nak beli (^_^) Tengok kiri kanan tray tu ada macam plaster itam kan? Win modified bende ni sket sebab nak buatkan benda alah ni boleh hanging kat laci tu, so bawah dia bole letak benda lain.

 Cermin ni kami beli sebab nak lekat kat bilik ayor. Ala, beli jenis yang petak RM19.90/ 4 pieces tu je haha. So satu bilik ayor dapat le 2 cermin lekat kat atas sink :P

 Placemat merah! Oh sebelum ni kami ada beli placemat plastic kaler itam ijo (huh tak ikut tema langsung) tp tak tahan panas bila letak mangkuk panas kan, placemat plastik tu jadi meleding, kesian. Rosak terus. Yang ni bole tahan panas sikitlah, xkan meleding. Dan yang sangat mengujakan, placemat ini berwarna MERAH sangat comel bila letak atas meja makan itam. Ahaks! Pinggan pulak puteh aaa~ barulah kena dengan tema!

 Rak kasut idaman Win - the blackest black. Huhu, tiap kali g Ikea mesti Win cakap nak beli tapi tak beli-beli pun sebab belum pindah. So semalam, akhirnya dia dapat jugak beli rak kasut idaman, letak belakang pintu masok living room. Aku nak rak kaler merah tapi Win kate, terang sangat kaler, lagipun kasut kotor, lg senang menten kalo beli rak kaler itam.

Ohh dahlama aku teringin nak beli walopon dalam rumah tak ada kanak-kanak. Ala, orang dewasa pun boleh guna apa? Setakat makan eskem je kan? Anak sedara datang umah ni nanti adalah jugak menda yang boleh buat depa seronok nak makan.

Last but not least, doormat. Kaler yang ada merah & kelabu gelap ah bolehlah sebab langsir kelabu, karpet merah ok ape doormat kaler ni. Nak cari itam merah tak ada haihh~ bawah RM10 lagipun. Huhu~ sekarang dah ada tempat kesat kaki aaa~ kontraktor jangan gatal masok umah aku kaki berhabuk. Kesat kaki tu dulu, wokey!

Ada satu lagi bathroom mat aku beli kat cosway Ikano tapi.. aih, tertinggal pulak bende alah tu kat tempat kami makan sebab aku letak kat belakang kerusi (T_T) Terbanglah RM14.90 kerana penyakit pelupa aku ni. Sah ada orang amik buat lap kaki kat bilik air dorang. Aih, aku redha jela, salah aku sendiri. Kenapa aku beli kat cosway? Sebab ada kaler merah dan microfiber yang sangat lembut pada tapak kaki pabila mengesat kaki keluar dari bilik air.. hukhukhuk.

Itu je cerita kali ini. Terima kasih kepada penaja, Win. Hehe.


I lebiu, Win~~ (^_^)

KC baru siap pasang pintu daaa

 Hari Jumaat lepas orang KC datang lagi pasang 3G doors kat kitchen cabinet. Huhu.. sebbaik boss bagi aku work from home sebab nk monitor kontraktor pasang pintu ni. 

Amacam, ok tak pasang 3G kitchen cabinet?

Aku pilih putih bukan sebab aku ni rajin mengelap menggosok dan mem-polish benda putih hingga bersinar, tapi sebab kaler putih efek dia menampakkan ruang lebih luas. 
Dari ruang tamu, tak perasan sangat ada kabinet ni sebab kaler die sama dengan kaler dinding, tak jadi tumpuan. Hajat di hati memanglah aku nak 3G Kitchen Cabinet kaler flaming red, tapi nanti.. errrr. tak dapatlah efek ruang lebih luas.
Oh, inilah dia dishrack yang aku soh dorang install atas tempat sink. Tak la besar mane tapi ok kot setakat nk jadikan tempat tos air pinggan yang baru dibasuh.
Tapikan, nanti lepas basuh pinggan pastu angkat pinggan semua nak letak kat situ, air pada tangan melurut masok sampai ke ketiak lah! hahaha~

Tall unit tu aku nak ada space untuk built in oven dan microwave. Cewah, cita-cita nak bakar pizza harus ada lalu membeli oven dalam pakej Tuscani set Hood, Hob & Oven tu :P

Ini KC hor, belom siap punya. Itu solid surface aa, still belum siap (T_T). Kami pilih solid surface kaler Black Galaxy, basically kaler itam dengan ade sprinkle kaler silver.. nmpk macam langit di waktu malam haha.

Dan juga red backsplash yang belom dipasang kat dinding belakang hob. Barulah jadi konsep putih, itam merah!

Eh, bila dorang nk siapkan KC aku ni? Dah nak raya ni wehh, aku nak masak laksa untuk raya lah




(T^T)